(klik HER for at gå til anmeldelser af Harpiks)

Anmeldt af Kristian Ditlev Jensen

Riel skriver brandgodt, glasklart – og dødsjovt

ane riel tiderne skifter slagteren i liseleje anmeldelse weekendavisen kristian ditlev jensen bogtillæg forsiden bøger debut smagsdommerne tid til bøger dr dr.k grotesk vittig sjovt harpiks

INFORMATION

Anmeldt af Karen Syberg

Ane Riel skriver underfundigt med en skarp karakteriseringsevne ... Man er godt underholdt af denne spøjse og intelligente roman

slagteren i liseleje forfatter ane riel information anmeldelse anmeldelser boganmeldelse bog roman facebook litteratur presse bogmesse smagsdommerne tid til bøger dr k dr.k boganmeldelse karen syberg review avis stjerner brahm lauritsen bestseller forfatter politiken jyllandsposten debut debutroman debutbog krimi grusom morsom tiderne skifter clausen forlag kritik bogforum bogmesse bellacenter 2013

Direkte link til artiklen på Informations hjemmeside

POLITIKEN

Anmeldt af Bo Tao Michaëlis

Sort humor og skæv krimi ... grum satire samt en klat splat eller to

anmeldelse anmeldelser boganmeldelse politiken ane riel roman litteratur bogmesse bog bøger slagteren i liseleje smagsdommerne tid til bøger dr k dr.k bo tao michaelis review stjerner hjerter avis tiderne skifter forlag bestseller krimi gys grum

Ekstra Bladet

En fornøjelse – råt, bizart, ulykkeligt og stærkt underholdende

ane riel slagteren i liseleje roman debut krimi anmeldelse ekstrabladet marie louise toksvig tiderne skifter forlag debutroman bog bøger hjemmeside anmeldelser krimimesse smagsdommerne dr k tid til bøger horsens stjerner weekendavisen information politiken ekstra bladet karen syberg kristian ditlev jensen bo tao michaëlis danske kriminalakademi fredericia folkeblad arne mariager brahm lauritsen alex omtale

Bforbog.dk

Helt igennem genial.  Sprænger alle rammer for, hvad man kan med litteratur.

Ane Riel skriver fabelagtigt. Det er vanvittigt, grotesk og morsomt på en virkelig underspillet måde, der fungerer hele vejen - og så er det fuldstændig umuligt at placere "Slagteren i Liseleje" i noget der bare minder om en kategori. Alene det forhold, at "Slagteren i Liseleje" i 2013 blev kåret som årets krimi-/spændingsdebut, uden hverken at være en krimi eller en spændingsroman, siger noget om hvor skævt Riel skriver. Jeg er vild med den måde hun sprænger alle rammer for hvad man kan med litteratur. Det er ikke højtravende filosofi, det er ikke metervarekrimi, det er ikke socialrealisme. Det er ikke noget af det vi kender, og samtidig er det det hele - og lidt til.

Jeg blev opmærksom på Ane Riel, da jeg læste hendes anden roman "Harpiks" (Tiderne Skifter, 2015), der er lige så skæv som "Slagteren i Liseleje". Da jeg havde læst den kunne jeg ikke andet end at få den lokale bogpusher til at fremskaffe debut'en. Nu har jeg så også læst den, og må nu vansmægte i understimuleret groteskhed, indtil der kommer nyt fra Riels pen - og det kan kun gå for langsomt!

Læs hele anmeldelsen på Bforbog.dk

Krimifan.dk

Utrolig velskrevet, humoren er på toppen ...

ane riel slagteren i liseleje roman debut krimi anmeldelse ekstrabladet tiderne skifter forlag debutroman bog bøger hjemmeside anmeldelser krimimesse smagsdommerne dr k tid til bøger horsens stjerner krimifan krimisiden krimifan.dk weekendavisen information politiken ekstra bladet karen syberg kristian ditlev jensen bo tao michaëlis danske kriminalakademi fredericia folkeblad arne mariager brahm lauritsen alex omtale

Slagteren i Liseleje bliver på årets krimimesse i Horsens tildelt prisen for den bedste debutant indefor krimi/spænding i 2013. Hvilket i sig selv er specielt, idet forfatteren slet ikke har skrevet en krimi, men en roman :) Og lad mig slå fast med det samme: det er så absolut ikke en gængs krimi, og så alligevel er jeg tilbage i Maria Langs fantastiske univers, med koldblodige handlinger og "gode" gammeldags mord på menuen :) Bogen er utrolig velskrevet, alle personer og omgivelser er yderst levende. Persongalleriet kan jeg desværre ikke løfte hele sløret for uden at røbe noget af handlingen, men jeg kan sige, at jeg var til stede i alle de skildrede verdener. Den psykologiske baggrund i personerne er sublimt skildret, og selv om gruen er yderst fremtræden, kan smilet ind imellem ikke holdes tilbage, da humoren i denne roman er på toppen. Der er ikke noget opklaringsarbejde i denne roman, og det gør intet, for den er skruet sammen omkring den "venlige" gamle dame Judith og hendes liv... til UG. Siderne vender sig selv, og den er læst på et øjeblik, hvilket jo er endnu et tegn på, at den er velskrevet og rammer plet. Absolut et MUST read for tilhængere af de lidt ældre krimier, og bestemt for alle, der holder af en anderledes og grum fortælling.

Litteratursiden

Jeg er ganske enkelt fuldkommen vild med Ane Riels romandebut ...

Jeg er ganske enkelt fuldkommen vild med Ane Riels romandebut, som da også fuldt fortjent er kåret af Det Danske Kriminalakademi som Bedste danske krimi/spændingsdebut i 2013. Dels er historien særdeles velkomponeret, man undres og overraskes big time, men uden at overblikket skrider. Dels er sproget både sikkert og humoristisk, og dialogerne fungerer upåklageligt. Og endelig er det hele simpelthen bare godt fundet på – hvor banalt det end kan lyde. For mig at se går alle elementer op i en højere enhed, og jeg håber inderligt, at Ane Riel med denne ’voksendebut’ har fået blod på tanden (undskyld billedet) og skriver flere romaner i samme ånd. Der sidder en læser her og venter…

Læs hele anmeldelsen på Litteratursiden.dk

Saxo.com

En formidabel bog ...

Havde ikke forventet så mange twist i denne bog, men hold daop den er spændende. :D Den er så god, at jeg må eje den og læse den igen og igen. :D

Slagteren i Liseleje er en grum historie og man er noget langt henne i bogen, før man finder ud af, hvor grum den er. Samtidig er bogen skrevet med en underfundig humor, der gør, at man kan holde handlingen ud. Meeeen - det gyser nu i én ind imellem. Bogen beskriver de forskellige personer på en yderst realistisk måde. Man får forklaringen på, hvorfor de blev som de blev. Og selv om man måske ikke kan retfærdiggøre de ting, der sker, kan man alligevel godt forstå dem.

Alt i alt en formidabel bog, der også skal roses for at være anderledes. Meget anderledes.

Læs flere læseranmeldelser på saxo.com

Krimisiden.dk

Raffineret og flot ...

"Det er ikke en gængs krimi, om man overhovedet kan kalde det en krimi er usikkert. For det er en skøn blanding af absurditeter og hændelige uheld. Eller er de planlagte? Det er en roman med underfunding humor og grusomheder. Og det er det, der driver historien frem. Det er fortalt på en raffineret og flot måde, så man bare læser hurtigere, for nu skal man altså have opklaret, hvad Judith har gang i. Jeg var meget godt underholdt af denne roman, og kunne sagtens læse mere af denne forfatter."

Storytel.dk  (lydbøger til mobilen)

Fantastisk fortælling ...

Spændende og elegant og humorfyldt bog (23. maj 2014)

Velskrevet - underholdende - humoristisk og også lidt uhyggelig. Kan anbefales. (25. august 2014)

Fantastisk fortælling. Sort humor. Man skraldgriner ikke, men man lytter med et smil på læben hele tiden. Den kan varmt anbefales.  (14. maj 2014)

Vildmedkrimi.dk

Ane Riel er en fantastisk historiefortæller ...

Grum og morsom. Og grum god. Så kort kan Ane Riels krimidebut beskrives. Forfatteren har flere gange fortalt, at hun slet ikke var klar over, at hun havde skrevet en krimi, før hun af Det Danske Kriminalakademi blev nomineret til  årets bedste danske krimi/spændingsdebut i 2013. Hun vandt. Bogen er godt nok ikke en traditionel krimi, men intens på sin helt egen underfundige måde og fuld af langsom dramatik. Bogen er også fuld af groteske originaler f.eks. de tre drankere Hans, Christian og Andersen. Vi møder også den manipulerende Judith – en ældre dame fra Liseleje, der pønser på, hvordan hun kan slå sit postbud ihjel.

Ane Riel er en fantastisk historiefortæller. Læs "Slagteren i Liseleje" og nyd dens originalitet og forfatterens sans for spøjse og geniale sprogblomster – men forvent ikke en traditionel krimi.

Læse hele anmeldelsen på vildmedkrimi.dk

Litteraturklubben

Ualmindelig fin sproglig præstation ...

En aldeles fremragende roman.

Humor, grumhed, ualmindelig fin sproglig præstation, serveret med pokerface og (selv)ironi.

Man kommer til at tænke på Jørn Riels krøniker, John Steinbecks skægge romaner, Hans Scherfig (især Det forsømte forår), Robert Musil (Den unge Törless), film som Psycho, De grønne slagtere samt Arsenik og gamle kniplinger, Ionescos Enetime (drama og ballet). Fine ting at erindre, men samtidig har romanen sin helt egen tone – fra første til sidste side, og handlingen er helt uforudsigelig. [...]

Bogen er så meget mere end en normal krimi. Den er højst original og kan anbefales på det varmeste.

Anmeldt af Aksel Madum

God-bog.dk

Den har været en nydelse at læse ...

Ane Riel har hidtil skrevet børnebøger, og dette er hendes debut som voksenbogsforfatter. Og det er en glimrende debut. [ ] Det er klart skrevet, let litteratur men morsom hele vejen igennem, både sædeskildringen fra halvtredserne, Liseleje i vore dage, den lidt mystiske person Judith og sutterne, der er taget på kornet. Det er vel en krimi, og indimellem tænker man, hvad er det her, hvorfor og hvordan skal det ende, men alting går nydeligt op i den sidste ende. Den har været en nydelse at læse. (Ib Ahnfeldt)

Læse hele anmeldelsen på god-bog.dk

Køb bogen

hos din lokale boghandler eller hos saxo.com